Tytuł: SUMOWA PASJA - Forum sumowe - Forum wędkarskie o sumach :: Podrasowanie silnika

Dodane przez Glanis PATROL dnia 20.11.2018 21:25
#2

Np. Silniki typu Yamaha HMH o mocy 9.9 (tzw. duża dziesiątka) miały ten sam blok co 15 i 20. O ile 15 można z dychy zrobić dość łatwo (chyba odblokować ogranicznik na rumplu tylko, albo coś tam jeszcze drobnego przy gaźniku, to przeróbka na 20 to już gruba ingerencja w mechanikę, więc bez sensu.

Ale, ale, czasem przeróbka 9.9 na 15 też nie jest konieczna, bo 9.9 na dużym bloku chodzi zupełnie inaczej niż ta na małym bloku, zupełnie inne charakterystyki momentu. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że do pewnej wysokości obrotów chodzi jak 15 koni. Dopiero potem jest ogranicznik. Jak ktoś się nie spieszy i nie zamierza pytować silnika, to taka przeróbka nie ma zupełnie sensu, motor z ogranicznikiem chodzi w niskich obrotach jak 15, nie jest narażony na przeciążenia, przegrzanie, no i nawet licencji nie trzeba mieć na niego.

Pamiętaj Janek, że te 9.9, 15 i 20 hp odnosi się tylko do MAKSYMALNEJ mocy (czyli tej uzyskanej przy wysokich obrotach). Ciebie tak naprawdę powinna interesować charakterystyka momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej, bo to jest wartość mówiąca wiele o silniku, a moc maksymalna to tylko iloczyn momentu i prędkości obrotowej. Podnosząc obroty moc maksymalną można podnosić aż do rozwałki silnika - ale nie o to tu chodzi przecież.

Edytowane przez Glanis PATROL dnia 01.01.1970 01:00